Restaurant marketing: hoger in Google

zoekwoorden onderzoek voor restaurant

Ben jij op zoek naar manieren om hoger in Google te komen met jouw Horeca onderneming? We hebben veel ervaring met zoekmachine optimalisatie en content marketing voor de Horeca dus als we je kunnen helpen, neem dan eens vrijblijvend contact op om te kijken waar we samen op uit komen.

 

Maar wat als je het zelf wilt oppakken? Hoe begin je?

 

Net zoals in vele branches kun je veel gemakkelijker verkopen aan iemand die uit zichzelf naar jou toekomt. Gemakkelijker dan wanneer je zelf restaurant probeert te pushen aan iemand die er misschien niet naar op zoek is op dat moment. Dat betekent dus aanwezig zijn waar iemand op zoek is naar een horeca gelegenheid als die van jou.

 

Dat kan natuurlijk met slimme lokale restaurant advertenties in Google en Facebook, maar ook met een goede zoekmachine optimalisatie. Ondanks de vele advertentie mogelijkheden die er ondertussen zijn (we hebben de 50 belangrijkste ook voor je opgeschreven) zoeken mensen op zoek naar een lekker hapje nog steeds het meest via Google en de andere zoekmachines zoals ook Bing.

 

Met een goede optimalisatie en je restaurant marketing plan goed uitgedacht kun je gemakkelijk ook stijgen in de organische zoekresultaten. Er is een blogpost van Decision Tree die je uitgebreid meer over content marketing en zoekwoorden onderzoek. Hoger in Google komen betekent in ieder geval elke dag gratis leads en potentiële gasten voor je bedrijf. Een kleine investering nu kan je veel opleveren in de komende jaren aan gratis verkeer naar je restaurant website.

 

Jouw restaurant marketing strategie

 

Om op die first page van Google te komen heb je een goede strategie nodig. Het klinkt lastig, maar met een paar simpele tweaks van je site kom je al een heel eind. Er zijn namelijk twee dingen nodig om die bovenste posities te behalen:

 

  1. goede content
  2. links naar die content

Wat is goede content voor je Horeca site?

 

Goede content betekent tegenwoordig niet zomaar meer een paar zinnen met de zoekwoorden erin waarop je gevonden wilt worden. Goede content betekent een stuk tekst die het verdient om bovenaan te staan. Dus een stuk tekst en informatie die beter is dan degene die nu bovenaan staan in Google.

 

Is jouw stuk beter dan dat van de concurrent met meer informatieve achtergrond over het onderwerp dan dat van je concurrent? Dan wordt het een stuk gemakkelijker om bovenaan te komen. Wanneer je bijvoorbeeld je bezoeker kunt helpen met iets waar hij tegenaan loopt, dan zal hij of zij ook eerder geneigd zijn om iets voor jou te doen of langs te komen.

 

In andere branches komt het al meer voor, maar in de horeca zie ik het nog maar weinig en ik probeer het altijd zo veel mogelijk toe te passen voor mijn klanten. Denk eens aan hoe je foodies kunt helpen die potentiële klanten van jou zijn. Ik heb deze manier van online zoekmachine marketing vanuit andere branches gevonden en al veel gedaan voor restaurants en andere horeca gelegenheden op dit gebied en het helpt elke keer.

 

Schrijf eens een stuk over een stuk vlees wat je bij jou kunt eten of een ander gerecht. Help ze op weg en nodig ze helemaal aan het eind eens uit om bij jou te proberen hoe jij het maakt. Het zal je verbazen hoeveel klanten dat leuk vinden en hier op in gaan, om eens te proeven hoe het écht moet zoals alleen jij dat kan klaarmaken.

 

Dit helpt je gelijk om een band te krijgen tussen jou en de klant. Deze band is belangrijk om te zorgen dat ze steeds vaker en vaker terugkomen voor jouw lekkere gerechten.

 

Goed zoekwoorden onderzoek is essentieel

 

Het is ook niet genoeg om alleen de beste content te schrijven die er is. Het is ook nog belangrijk om te onderzoeken of er wel mensen zoeken naar een bepaald onderwerp, én of het haalbaar is om hier op te concurreren in de zoekresultaten. Algemene termen zoals “Italiaans restaurant” zijn vaak te moeilijk. Of in ieder geval je investering niet waard.

 

Zoveel heb je er niet aan om bovenaan te staan met Italiaans restaurant. Wie uit Groningen zal naar jouw zaak in Tilburg komen? Optimaliseren voor “Italiaans restaurant Tilburg” is dan veel slimmer en waarschijnlijk meer waardevol voor jouw restaurant site uit Tilburg, plus zeker haalbaar als ik even zo kijk naar de statistieken:

 

zoekwoorden onderzoek voor restaurant

 

Voordat je je stuk gaat schrijven, denk er dan aan waarvoor je het schrijft. Het beste stuk tekst ter wereld is nutteloos als niemand het zal vinden. De juiste zoekwoorden kiezen helpt je om een stuk te schrijven dat gevonden zal worden. Kies ergens tussen 1 en 3 zoekwoorden om je op te richten met je artikel, meer niet tegelijk.

 

Heb je nog meer zoekwoorden waar je op gevonden zou willen worden? Maak er dan een apart artikel voor.

 

Wel is het goed om zoveel mogelijk tekst over je onderwerp te schrijven en in een artikel alle aspecten van het onderwerp te belichten. Dat is namelijk belangrijk om ook op de langere zoektermen gevonden te worden, dus de hele zinnen waar iemand op zoekt. Hoe meer je hebt geschreven over je onderwerp, hoe groter de kans is dat je ook vanzelf wordt gevonden op allerlei andere termen waar mensen op zoeken.

 

Pro tip voor restaurants: optimaliseer ook een pagina voor restaurant bij jou in de buurt.

 

Net als lokaal adverteren op Facebook en op Google Adwords kan het je ook helpen in zoekmachine optimalisatie. Misschien zullen niet veel mensen er op zoeken, maar degene die het intypen in Google zijn wel echt, écht op zoek naar een restaurant in jouw buurt. En sta jij dan bovenaan (meestal met relatief weinig effort), dan zien ze jou als eerste!

 

Hierbij moet je denken aan restaurant Albert Cuypmarkt, of de Pijp. Of hoe mensen het gebied waar jij zit vaak noemen. De concurrentie op dit zoekwoord zal erg laag zijn, geloof me. Met weinig investering kun je hier bovenaan komen.

 

Links naar de content op je site

 

Het tweede ingrediënt wat je nodig hebt om hoog in Google te komen zijn links. Het hebben van de allerbeste content op een onderwerp zal je helpen omdat je hierdoor misschien al wat gratis links zult krijgen. Heb je iemand echt geholpen met je artikel, dan is er een kans dat ze vanaf hun blog naar je linken als bron of omdat ze enthousiast zijn.

 

Maar over het algemeen zullen dat soort links maar weinig komen en heb je ook extra links nodig. Dit zijn links die je kunt vragen van blogs om over je te schrijven, of linkjes die je zelf kunt maken of laten maken. Wat je in ieder geval moet onthouden is dat het niet gaat om hoevéél links je hebt naar je site, maar om de kwaliteit van de pagina’s die naar je linken.

 

De site en de pagina die naar je linkt moet in ieder geval gaan over eten of over restaurants. Ook mogen ze gaan over de buurt waar je zit voor bijvoorbeeld je lokale vindbaarheid. Hoe meer gerelateerd over waarover je hebt geschreven hoe beter.

 

Verder moet de site die naar je linkt zelf ook van enige waarde zijn. Het kan niet zomaar een spam artikel op een totaal niet gerelateerde site zijn. Het moet er echt eentje van waarde zijn en eentje die natuurlijk ook naar jouw site zou kunnen linken. Een paar sterke links kunnen al helpen om je pagina hoger te laten scoren in de zoekmachines.

 

Conclusie

 

Veel van deze zaken kun je zelf al oppakken. Ik realiseer me ook dat jij waarschijnlijk druk bezig bent met waar jij goed in bent, het runnen van je zaak. Mocht je hulp nodig hebben of advies over je marketing strategie, dan kun je altijd contact opnemen. Ik ben altijd benieuwd waar onze branche mee bezig is of mee worstelt. En je kunt het ook altijd aan ons uitbesteden natuurlijk.