Converterende teksten voor je restaurant

Advertentie voorbeeld voor mobiel

Marketing voor je restaurant begint en eindigt bij één ding, converterende teksten. Je kunt veel geld uitgeven aan advertenties en aan zoekmachine optimalisatie, maar als je geen goede tekst hebt om de klant te lokken, dan is het allemaal voor niets geweest.

 

Converterende teksten zijn belangrijk om te zorgen dat klanten op je advertenties klikken, én om te zorgen dat ze je uiteindelijk bellen om een reservering te maken of gewoon te komen voor een drankje, afhankelijk van je soort zaak en je doel.

 

Aanspreken met je advertenties

 

Met marketing moet je zorgen dat je eruit springt. Je kunt adverteren over jouw restaurant, maar het gaat er uiteindelijk om dat je de klant aanspreekt op waar hij zin in heeft. Tuurlijk, misschien is het al genoeg om alleen neer te zetten dat je een bekende chef hebt, maar tenzij je er eentje achter je keuken hebt staan zul je met andere dingen moeten komen.

 

Een bekende chef

 

Het voordeel is dat de concurrentie er ook vaak nog niet echt mee bezig is. Een snelle google search laat je een paar advertenties zien die er niet echt uitspringen:

 

top google restaurants zonder converterende tekst

 

Als iets me heeft geleerd in de jaren werken in marketing in andere branches, dan is het wel dat je het niet zozeer over jezelf moet hebben, maar over wat de klant er aan heeft. En als je dan nog in kan spelen op de emotie van de klant, dan kom je zeker een stuk verder dan de concurrenten die naast je staan.

 

De eerste advertentie spreekt helemaal niet tot de verbeelding, er staat niets over wat ze speciaal maakt. De tweede ad staat nog best wat interessants. Winnaar van de beste houtoven pizza van Nederland. Daar kun je best op uitbouwen. De derde advertentie geeft vooral weer wat je er kunt doen, en parkeren voor de deur is een nice touch.

 

In onze gratis PDF over lokaal adverteren hebben we een klein voorbeeldje over een wervende tekst voor je advertenties wanneer je lokaal adverteert op een tijdstip waarop mensen op zoek zijn naar een restaurant.

 

Advertentie voorbeeld voor mobiel

 

Even een snel idee als we zelf een Italiaans restaurant zouden zijn. Een variant hierop zou het bovenste restaurant kunnen toepassen. Misschien nog over een specifiek gerecht wat populair is om een beetje een beeld te geven van het aanbod. Het is uitnodigend en je kunt direct bellen voor een reservering.

 

Je speelt meteen in op de vraag die de klant heeft, lekker eten op dit moment in de buurt. Ik zou er nog je adres bijzetten. Bel 010 1234567 – Casa di Leo Leidseplein. Klaar om lekker Italiaans te eten zoals de beste pizza? We hebben een tafel voor je vrij.

 

Je locatie komt ook vanzelf nog onder je advertentie als je een Google My Business hebt aangemaakt met je locatie (doen als je dit nog niet hebt!). De bovenste advertentie heeft dat er niet bij, de rest wel. Dat scheelt al weer heel veel informatie die je er gratis bij kunt krijgen.

 

Die onderste zou bijvoorbeeld kunnen zeggen Italiaans restaurant in de binnenstad van Utrecht. Met een aparte ad die wordt getoond tijdens dinertijd is de info over lunch een beetje overbodig en dan zou je kunnen zeggen: Laagdrempelig eetcafé, nu plek voor een lekker diner. Kom langs en parkeer voor de deur.

 

Zo spreek je potentiële klanten meer aan op waar ze nú behoefte aan hebben. Een aparte advertentie over de lunch kan je daarnaast nog maken tijdens lunchtijden. Een paar kleine aanpassingen kunnen al zorgen voor een veel hoger percentage van bezoekers wat op je advertentie klikt, én misschien wel langskomt in je restaurant.

 

Aanspreken met je site

 

Als ze op je advertentie hebben geklikt komen ze op je site. Hier moet je ze ook aanspreken zodat ze geïnteresseerd zijn om langs te komen en je uit te proberen. Zodra ze een keertje bij je zijn geweest vinden ze je eten natuurlijk ge-wel-dig! Maar ze moeten er eerst een keertje heen.

 

In e-commerce verleid je klanten tot een aankoop door in te spelen op emoties. Je maakt schaarste, je maakt een deal die een bepaalde tijd geldig is, of je laat zien dat andere mensen je e-commerce site en het artikel geweldig vonden.

 

Dezelfde zaken kun je toepassen om ze naar je restaurant te verleiden. Als je bepaalde avonden vaak al redelijk vol zit heeft op veel sites waaraan ik heb gewerkt geholpen om te laten zien hoeveel plekken er nog over zijn. Schaarste. Ook kun je aangeven op je site dat ze een voorgerecht wat je serveert moeten proberen. Als ze nu reserveren krijgen ze deze gratis bij hun diner.

 

Als je niet teveel weg wilt geven om je marges te behouden, dan kun je altijd nog overstappen op de social proof. Dat zijn reviews van eerdere klanten over jouw restaurant. Een aantal eerlijke beoordelingen staan heel goed op elke site en laten zien dat anderen hebben genoten.

 

Wat je ook kiest om iemand te overtuigen, het is in ieder geval belangrijk om de taal van je klant te spreken. Welke klanten heb je nu in de zaak of zou je graag willen hebben? Schrijf teksten met deze persoon in het achterhoofd. En tenzij je een traditioneel Frans restaurant hebt kun je het beste in de je en jij vorm schrijven, niet in u. Dat is veel te statisch maar ik zie nog veel horeca sites op deze manier geschreven worden.

 

Vind uit waar jouw etablissement goed in is en schrijf daarover. Schrijf in termen die je klanten aan zullen spreken. Schrijf over hoe sappig je steak is en hoe je hem klaarmaakt. Pak dat gerecht wat je zaak speciaal maakt en schrijf erover zodat het water je klanten in de mond loopt. Verwijs daarna naar de menukaart voor de overige gerechten die aantrekkelijk zijn. Je hoeft ze niet allemaal helemaal uit te schrijven, als je klant maar een idee krijgt van wat er bij jou mogelijk is.

 

En wat wil de klant als hij een avondje uit eten gaat? Tuurlijk, lekker eten. Maar bovenal ook gezelligheid. Schrijf over hoe hij deze gezelligheid bij jou krijgt. Bijvoorbeeld de gesprekjes die je obers aangaan. Of dat je zelf de klanten bedient omdat je een klein familie restaurant bent. Mensen vinden het verhaal leuk om te lezen en daarom zullen ze komen, omdat het verhaal achter het restaurant ze aanspreekt.

 

Vertel wat jij belangrijk vindt om voor de klant te doen. Dat ze een buitengewone ervaring hebben omdat het een laagdrempelig eetcafé is. Omdat ze een wereldreis gaan maken in verschillende gerechten en jullie overal wat over vertellen. Wat heeft de klant eraan om bij jou langs te komen? Zoek dat speciale ding wat jouw zaak uniek maakt.

 

Bij elk gerecht de perfecte wijn en je vertelt altijd waarom het zo goed past. Als je ze wat kunt leren terwijl ze komen eten zal ook een reden kunnen zijn om te komen. En op die manier kun je gelijk de connectie maken met de klant.

 

In al mijn tijd in Marketing heb ik veel dingen geleerd om mensen aan te kunnen spreken op wat ze belangrijk vinden, maar het leukste vind ik nog de restaurant branche, en dat is waarom ik me er op hebt gefocussed. Het is zo persoonlijk en je kunt er zóveel inleggen dat het dit het mooiste vakgebied maakt.

 

Heb jij dingen waar je tegen aan loopt of zijn er wat zaken op het gebied van marketing die je uit zou willen besteden? Neem een keertje contact op en dan kijken we wat we samen kunnen bereiken: