Lokale Adwords en Facebook Ads voor Horeca

Target het gebied bij je restaurant

Restaurants hebben te maken met een lastig speelveld. Want tenzij je de enige eetgelegenheid bent in een klein dorp zul je te maken hebben met aardig wat concurrentie. Maar hoe zorg je er nou voor dat mensen bij je naar binnen lopen?

 

De tijden van alleen maar klanten door voetverkeer zijn voorbij. Een goed uiterlijk op de gevel is nog steeds heel erg belangrijk, maar het is ook een kwestie van goed gevonden worden. Net als met heel veel dingen zoeken mensen eerst online waar ze naartoe willen. Ze gebruiken hiervoor specifieke food websites, maar ook de oude vertrouwde zoekmachines.

 

Het is belangrijk om hier dan ook tussen te staan. De kans dat iemand door de winkelstraat loopt en spontaan ergens naar binnen gaat wordt namelijk alleen maar kleiner. Ze kijken toch eerst even in Google, zeker in een vreemde stad.

 

Hoe kun jij nou zorgen dat je hier ook tussen komt te staan?

 

Optimalisatie om op organische wijze gevonden te worden in Google is een heel goede investering. Het is wel een investering die wat meer tijd in beslag zal nemen. Daarnaast komen de advertenties die Google toont altijd nog boven de organische zoekresultaten. Met een advertentie zul je altijd dus nog boven de rest uitkomen.

 

Hoewel veel mensen al onbewust bewust de advertenties negeren en het altijd veel loont om te investeren in zoekmachine optimalisatie voor je restaurant, is het nog een goede manier om meer zichtbaarheid te krijgen en ook echt wel koopbewuste clicks.

 

De concurrentie is aardig hoog in de meeste steden. Maar de andere kant is dat veel mensen die restaurants runnen de advertenties er een beetje bij doen. En wanneer je minder optimaliseert zul je ook meer betalen en waarschijnlijk alleen voor de duurdere zoekwoorden.

 

Adverteren doen ze bijvoorbeeld op de algemene termen waar iedereen zich al op richt. Zoektermen zoals Italiaans restaurant Amsterdam. Hierop bieden kan je misschien wel wat opleveren, maar het gaat ook veel kosten per click aangezien je alle concurrentie moet verslaan om bovenaan te komen.

 

Het kan een goede investering zijn, begrijp me niet verkeerd. Zo een bezoeker die Italiaans wil eten in Amsterdam is geld waard voor een Italiaans restaurant zoals misschien die van jou. Maar het móet slimmer kunnen.

 

En dat kan het ook. Dat kan namelijk met lokaal adverteren. Dat is mogelijk bij zowel Adwords als Facebook en het kan je een hele goede conversie bieden op je advertentie budget.

 

Geen tijd om alles nu te lezen? Download de gratis gids: “Domineer de zoekresultaten met lokale Adwords en Facebook advertenties”:

 

 

 

Speel slim in op de tijden en locatie van potentiële klanten

 

De sleutel tot goedkopere clicks per betalende bezoeker is om de mensen die je advertentie zien te beperken tot alleen diegenen die ook waarschijnlijk bij je langs zullen komen. Lokaal adverteren samen met adverteren in een tijdvak helpt je daarbij.

 

Als je er over nadenkt is het heel eenvoudig. Je wilt het meeste uitgeven om een klant naar je site te krijgen wanneer hij op het punt staat een beslissing te gaan nemen. En dat is waarschijnlijk tussen 17u en 20u ‘s avonds afhankelijk van het soort Horeca ondernemening die je hebt.

 

Vergeet niet ook je lunchtijden mee te nemen als je dan ook open bent voor nog wat extra verkeer, misschien tegen net iets lagere kosten omdat de concurrentie dan nog nét zelfs wat lager is.

 

Begin met een Adwords advertentie

 

We gaan eerst een aparte campagne aanmaken voor de lokale advertentie.

 

Campagne in het zoeknetwerk

 

 

1.Ga naar je Adwords dashboard naar het tabblad Campagnes

2.klik op + Campagne

3.Kies hier voor Alleen in het Zoeknetwerk

 

We gaan de persoon targeten die even snel googeled naar waar hij wil gaan eten, vandaar dat we alleen voor het Zoeknetwerk kiezen.

 

Geef je advertentie een herkenbare naam, zoals Lokale zoekopdrachten en kies voor Alle functies.

campagne instellingen - alle functies

 

Dan scrollen we nog even wat verder naar beneden totdat je bij Standaardbod komt. Hier kun je een bedrag opgeven wat je maximaal per klik wilt uitgeven. Denk eraan, dit is een klik en nog geen betalende klant.

 

Standaardbod

 

Je kunt hiet een bedrag instellen en later altijd nog aanpassen mocht je te weinig klanten binnen halen of te veel uitgeven.

 

Ik begin altijd met €0,20 per klik om het badwater eens een beetje te voelen. Ook helpt hier het instellen van je Budget per dag erg goed. Zo kun je nooit meer geld kwijt zijn aan je advertenties als je van te voren hebt aangegeven.

 

Dit is zeker verstandig om een beetje laag te houden als je nog in de startfase zit, zoals nu. We stellen hem bijvoorbeld in op €5,- per dag.

 

Aangezien we lokaal gaan adverteren is het goed om ook wat van de extensies mee te geven. In ieder geval wil je Bellen activeren zodat mensen gelijk kunnen reserveren (dat is wat je wilt toch?). Maar ook Plaats en Sitelinks zijn goede om mee te werken. Als je al eerdere advertenties hebt gemaakt heb je ze wellicht darvoor al eens aangemaakt (als je wat hulp nodig hebt kun je ons altijd even vragen om hulp (info@restaurantpromoten.nl).

 

Advertentie extenties

 

Nu heb je alle instellingen aangepast om je Campagne te maken. Je ziet ook nog een kopje Advertentieplanning staan, deze vullen we vast in om straks te kunnen gebruiken.

 

Zet de tijdsindicatie op 24uur en klik in de bovenste knop op Maandag en maak er Alle dagen van. Kies daarnaast van 17:00 tot 18:00. Doe hetzelfde in de rij eronder en maak er tussen 18:00 en 19:00 en daarna 19:00 tot 20:00. De overige rijen kun je verwijderen met de X.

 

Advertentie planning

 

 

Helemaal onderaan staat een blauwe button Opslaan en doorgaan waarop je kunt klikken.

 

Nu gaan we een niveau dieper en dat is de advertentiegroep. Ik zou adviseren om er eentje aan te maken per tijdvak. Dus bijvoorbeeld nu eentje voor Diner, dan maken we er straks nog eentje aan voor Lunch of Ontbijt, of zelfs Happy Hour als je zou willen, afhankelijk van wat je nog meer aanbiedt.

 

Naam Adwords advertentiegroep

 

Vul je naam voor de advertentiegroep in en kies voor Alleen bellen-advertentie. Op die manier weten we namelijk zeker dat elke klik (op je telefoonnummer) zo waardevol mogelijk is en je je budget goed besteed.

 

Nu nog wat awesome teksten zodat mensen ook daadwerkelijk gaan klikken (lees meer over awesome converterende teksten) en je advertentiegroep en eerste advertentie zijn klaar.

 

Pakkende advertentie teksten

 

Zo komt hij er nu uit te zien op mobiel, klaar om op geklikt te worden voor de reservering:

 

Advertentie voorbeeld voor mobiel

 

Voordat we af kunnen ronden moeten we eerst nog opgeven hoe we gevonden willen worden. Dat zijn de Zoekwoorden. Hier kunnen we het verschil maken in een succesvolle campagne.

 

Zoekwoorden selecteren

 

Dit zijn bijvoorbeeld handige zoekwoorden om op te geven. Met gebruik van het “+” teken geef je aan dat beide woorden in de zoekopdracht gebruikt moeten worden.

 

Wanneer we straks een advertentie tonen aan iemand die om 18u zoekt naar Italiaans Restaurant én bij jou in de buurt is, dat is natuurlijk veel waard om te zorgen dat hij je belt.

 

En een zoekterm die bijna nog niet wordt getarged in Nederland maar wel in Amerika is restaurant bij mij, of restaurant bij mij in de buurt (restaurant near me in het Engels uiteraard). Daar kun je zeker veel goede klanten mee behalen.

 

We scrollen nog iets naar beneden en klikken op Advertentiegroep opslaan.

 

Zo, je advertentie is gemaakt! Mensen kunnen je gaan vinden!

 

Optimaliseren van je Adwords Targeting

 

Je krijgt gelijk een scherm te zien met je zoekwoorden en een schatting hoe hoog het bod per klik zal moeten zijn, in ons geval was de €0,20 misschien íets te laag ingeschat, hij geeft €0,61 aan. Maar we kunnen hem best zo laten staan, onze targeting is specifieker en het kan nog veranderen aan de hand van de kwaliteitsscore die nog moet worden toegekend.

 

Adwords voorgesteld bod

 

Het beste kun je hier later nog een keer naar kijken als je advertentie al een tijdje loopt om te zien of je wel klikken ontvangt op je zoekwoorden.

 

Nu gaan we eerst de advertentie optimaliseren voor ons doel, de persoon die in de buurt is én tussen 17u en 20u zoekt.

 

Klik nu op Instellingen linksboven en vervolgens op Campagne instellingen wijzigen.

 

Druk hier op het tabblad Advertentieplanning. In dit scherm kun je je bod aanpassen per dag en tijdvak. Als je bijvoorbeeld vaak al bijna vol zit op vrijdag en zaterdag kun je je bod voor die dagen verlagen met 60% om zo geen zinloze klikken te krijgen.

 

Bod verlagen met 60%

 

Verder kun je elke dag tussen 18:00 en 19:00 je bod verhogen met 20% aangezien deze je vast meer gaan opleveren dan tussen 17:00 en 18:00

 

bod verhogen met 20%

 

De volgende stap gaat om het targeten van mensen in de buurt. Klik op het tabblad Locaties en vervolgens op de rode knop + Locaties.

 

Hier kun je Nederland verwijderen en vervolgens klik je in het veld Welke locatie wilt u targeten of uitsluiten?

 

Locatie targeting in adwords

 

Type je plaatsnaam in en je ziet al wat resultaten.

 

Klik hier op In de buurt

 

 

Verklein het gebied met radiustargeting

 

Klik hier op Radiustargeting

 

Target rondom je adres

 

Geef nu je adres op en kies voor bijvoorbeeld 1 km afstand.

 

Target het gebied bij je restaurant

 

Je ziet precies het gebied wat je target, als het juist is kies je voor de rode button Toevoegen en vervolgens Gereed helemaal onderaan.

 

Je kunt nu deze stappen herhalen om ook een wijder gebied te selecteren, bijvoorbeeld 3 km en ook eentje met 10 km. Op deze manier kun je ook nog een aparte bodaanpasing doen voor de verschillende gebieden.

 

Verschillende ringen rondom je locatie

 

Tot slot kun je nog naar het tabblad Apparaten om ook daar een bodaanpassing te doen voor mobiele telefoons ten opzichte van Computers. Zo kun je meer bieden voor voetvolk onderweg bijvoorbeeld en wat minder voor mensen achter de computer, of juist andersom.

 

Adwords blijven optimaliseren

 

Je advertentie is nu klaar en je krijgt heel erg gericht verkeer naar je site. Alle opties die we zojuist hebben aangemaakt kun je daarna blijven volgen. Zo kun je zien welke tijden het beter doen dan andere, welke locaties én welke type apparaat.

 

Je kunt de verschillen tussen deze groepen zien door weer terug te gaan naar de tabbladen. Wanneer je advertenties een tijdje hebben gelopen kun je daar bekijken waar je wat meer kunt bieden en je bodaanpassing kunt verhogen, en waar je deze juist moet verlagen.

 

Lokale Facebook Advertenties

 

Ook met Facebook kun je lokaal adverteren. En zo kun je een goede doelgerichte campagne opzetten, gericht om mensen direct naar je horeca onderneming te krijgen.

 

Facebook geeft je ook de mogelijkheid om te adverteren in een gebied en tijdvak van jouw keuze. Op die manier kun je de mensen bereiken die bij jou in de buurt zijn op dat moment op een tijdstip dat ze waarschijnlijk trek hebben.

 

Facebook geeft je zelfs de mogelijkheid om een routebeschrijving naar je etablissement te tonen wat een extra service kan bieden voor potentiële klanten. Dat is de mogelijkheid die we hier willen gaan inzetten.

 

Maak je Facebook Ad aan

 

Facebook campagne maken

 

Op Facebook kun je een advertentie aanmaken door in je advertentie account te klikken op Campagne maken en vervolgens Advertentie maken.

 

Je hebt tegenwoordig standaard de optie Winkelbezoeken.

 

Winkelbezoeken targeten met facebook ads

 

Zorg ervoor dat meer mensen in de buurt je fysieke winkellocaties bezoeken staat erbij, dus dat willen we selecteren als Marketingdoelstelling.

 

Facebook weet al je zit met je restaurant (als je dit al eens hebt ingevuld natuurlijk) en laat daardoor vanzelf de kaart zien van de omgeving rondom je horeca gelegenheid.

 

Net als met de map bij Google kun je hier instellen binnen welke straal je mensen wilt bereiken. Facebook laat rechtsboven zien hoeveel mensen er dan bereikt gaan worden met jouw huidige instellingen.

 

locatie targeting in Facebook

 

Vervolgens kun je je doelgroep nog verder verfijnen met bijvoorbeeld bepaalde leeftijden die vaak bij je komen om nog gerichter te targeten.

 

Kies leeftijd en geslacht in Facebook

 

Kies voor plaatsingen bewerken:

 

Alleen mensen op hun mobiel targeten

We kiezen ervoor om deze advertentie alleen op een mobiel te tonen voor maximale impact op voetvolk in de buurt:

 

Je kunt er later ook nog eentje maken voor alleen Desktop computers van mensen die bij je in de buurt wonen, het beste kun je daar een aparte advertentie voor maken met een andere tekst zodat je hem ook apart kunt volgen.

 

Verder kun je ook hier je budget instellen zodat je er nooit overheen gaat qua kosten.

 

Budget van je advertentie instellen

 

Kies in plaats van Budget per dag voor Looptijdbudget. Dit is nodig om zodadelijk te kunnen kiezen op welke tijden je de advertentie wilt tonen. Maak van je totale looptijdbudget bijvoorbeeld €50,- zodat je er niet overheen zult gaan en kies hier een periode waarin je wilt adverteren, bijvoorbeeld een maand om het te proberen.

 

In totaal zul je in ieder geval nooit meer uitgeven als die €50,- die je had gekozen. Ga nu iets verder naar onderen naar Advertentieplanning en klik op Meer opties

 

AdvertentieplanningAdvertenties volgens planning weergeven

 

 

Klik hier op Advertenties volgens planning weergeven en er zal een tijdsvak selectie openen.

 

Tijdvak selectie voor Facebook advertenties

 

Hier kun je bijvoorbeeld gemakkelijk elke dag van 17:00 tot 20:00u kiezen.

 

Kies je facebook afbeelding

 

Maak de advertentie op met de gewenste foto en tekst.

 

Facebook vraagt welke Call-to-action (aanzet tot actie je wilt instellen). De optie die we willen kiezen voor onze advertentie is de routebeschrijving. Zo kan Facebook direct de manier laten zien hoe ze vanaf hun huidige locatie naar jouw restaurant kunnen komen.

 

Ze hebben zin om iets te eten, het is etenstijd én ze weten nu hoe ze naar jouw restaurant moeten komen!

 

Wil je alles nog eens rustig nalezen? Download de gratis gids: “Domineer de zoekresultaten met lokale Adwords en Facebook advertenties”:

 

 

Als je wat advies nodig hebt om je strategie te bepalen of te starten met adverteren, dan kun je altijd contact met ons opnemen: