De 15 beste plekken om je restaurant te promoten

gereserveerd in restaurant

Ik weet dat het soms lastig lijkt om je promotie strategie te bepalen. Er zijn zoveel aanbieders van advertenties, maar vooral ook die jou actief benaderen voor weer een nieuwe manier van adverteren. Wéér een portaal waar je tussen móet staan. En dat voor een zacht prijsje per maand natuurlijk.

 

Wat zijn nou de beste plekken om je restaurant online te promoten?

 

Wij hebben ze hier verzameld. Je móet niets, maak je maar geen zorgen. Wij hebben er geen enkele affiliatie mee, gewoon een opsomming van de advertentie mogelijkheden die er voor je liggen. We zijn zelf gespecialiseerd in hoger komen in de gratis zoekresultaten van Google, maar dat betekent niet dat je er niet ook naast zou moeten adverteren. Een ander publiek kan je vinden wanneer je jezelf op verschillende plekken promoot.

Hier komen de 15 beste plekken om je restaurant te promoten.

 

  1. Tripadvisor

 

Het klinkt je misschien nog een beetje internationaal. En dat is omdat hij veel in het buitenland wordt gebruikt. Maar er zijn twee redenen om hier ook tussen te willen staan: buitenlanders komen ook naar Nederland, en Nederlanders gebruiken Tripadvisor ook al in het buitenland, en daardoor steeds vaker ook in Nederland.

 

De bekende Nederlandse restaurantgidsen moeten steeds meer plaats maken voor deze locatie-advies reus. En je kunt er ook al gratis opstaan. Dus dat is een bijkomend voordeel om het ook gemakkelijk aan te vragen.

 

Ik heb tot op heden nog niet gezien dat je er ook kunt adverteren met je restaurant, maar zeker met andere horeca zaken wel mocht je ook kamers aanbieden. En ik denk dat in de nabije toekomst ook wel andere bedrijven zullen kunnen gaan adverteren.

 

2. Iens

 

Natuurlijk kan Iens niet ontbreken aan de lijst. Nog steeds een hele grote speler en met de nieuwe technieken met mobiele telefoon en apps zitten mensen er meer op dan ooit tevoren.

 

Wel hebben ze manieren gevonden om hun macht te misbruiken en waren ze daarom vorig jaar wat slecht in het nieuws. De restaurants die gebruik maken van hun SeatMe reserveringssysteem komen hoger in de resultaten dan de zaken die hier niet aan mee doen. Misschien dus wel goed om over na te denken voor je hier tussen wilt gaan staan.

 

Het voordeel van het systeem is (naast dat je dan boven anderen komt) dat potentiële gasten direct online kunnen reserveren en niet eerst naar je website hoeven of je hoeven te bellen. Het systeem boekt het direct in vanuit Iens. Kan een goede extra service zijn voor je klanten, maar de kosten zijn tussen de 1,50 en 2,- per couvert.

 

Niet mee doen bij Iens is afscheid nemen van 2 miljoen potentiële gasten per maand. Zoveel zoekverkeer hebben zij namelijk elke maand op de site in Nederland. Een gratis account en listing aanmaken is vrij gemakkelijk en bij lage concurrentie in de buurt zeker nog steeds een super toevoeging.

 

3. Elle eten

 

Wanneer je ook op zoek bent naar een manier van promotie die niet gericht is op zoekverkeer, dan kun je ook adverteren op elleeten.nl. Het magazine heeft nu ook een online variant met alles over eten, en je kunt hier tussen staan.

 

Adverteren op zo’n plek zal wellicht niet direct tot gasten voor vanavond leiden, maar als je een groot restaurant hebt op een prominente locatie kan het je helpen om meer bekendheid te creëren.

 

Adverteren kan via mediabookers en lijkt te beginnen bij 3.000,-.

 

4. Couverts

 

Ook bij Couverts gaat het om een reserveringsmanagementsysteem. Zij komen er wat eerlijker voor uit en dit is ook gewoon hoe ze waren begonnen. Het probleem met de negatieve pers bij Iens hebben zij dus niet gehad. Maar in feite gaat het op dezelfde manier als ze het nu bij Iens zijn gaan aanpakken.

 

Helemaal gericht op de online wereld heeft couverts een aantal voordelen. Je komt natuurlijk bij hen op de site en in de app. Ze geven aan dat ze jaarlijks nog steeds met 130% groeien en dat ondertussen 75% van het Nederlands restaurant-gaand publiek ze kent en/ of gebruikt.

 

Verder heb je dus gelijk toegang tot het reserveringssysteem wat ze aanbieden waarmee je je hele restaurant kunt runnen. Als extra service bieden ze ook nog emailmarketing aan waardoor je gemakkelijk zonder extra tools je klanten op de hoogte kunt houden.

 

Hier geen mogelijkheid om je gratis aan te melden dus, maar als je nog geen online reserveringssysteem hebt, dan is het meer dan alleen een marketing kanaal.

 

5. Google Adwords

 

Wanneer je toekomstige gasten een restaurant zoeken, beginnen ze bijna altijd nog bij de zoekmachines. Een Iens en een couverts spelen hier goed op in met advertenties en zoekmachine optimalisatie waardoor ze bovenaan komen en veel klanten kunnen werven, maar jij kunt hier ook tussen staan.

 

Denk zeker eens aan wat specifiekere zoekopdrachten met precies dát wat jij biedt en wáár je het biedt. Hoe specifieker, hoe minder concurrentie en hoe minder kosten per klik naar je site. Denk ook eens aan lokale zoekopdrachten targeten met je advertenties voor optimale impact.

 

Een groot voordeel is dat je je eigen budget kun instellen en precies kunt aangeven hoeveel je maximaal per klik uit zou willen geven.

 

6. Bing

 

De tegenhanger van Google is een stuk kleiner in Nederland. Dat betekent dat er wat minder mensen gebruik van maken wanneer ze zoeken. De andere kant is dat er nog steeds aardig wat mensen mee zoeken, maar de concurrentie ook een stuk lager is.

 

Veel restaurants die beginnen met adverteren en het er een beetje bij doen zullen beginnen bij Google als zoekmachine en vergeten Bing. Dat betekent dat jouw advertenties daar kunnen komen te staan voor een stuk lagere prijs. Zo bereik je toch weer een extra doelgroep met minimale investering.

 

Bing biedt dezelfde opties voor adverteren in de zoekmachines als Google. Veel potentie dus.

 

7. Facebook

 

Ook op Facebook kun je lokaal adverteren om je doelgroep te bereiken terwijl hij dicht bij je in de buurt is. Ook dit is een hele goede manier van adverteren om eet-klaar publiek te bereiken.

 

Verder kun je ook je sociale kanaal uitbreiden met Facebook advertenties om meer volgers te krijgen en meer actieve terugkerende klanten te creëren. Het is hiervoor dan wel noodzaak dat je ook actief bent met je sociale kanaal en regelmatige interessante dingen post. Anders zou ik het bij de lokale advertenties van Facebook houden en zo nieuwe klanten werven om je restaurant te promoten.

 

8. Diningcity

 

Een concept vanuit het buitenland nu ook in Nederland neergestreken met een mooie website en de restaurantweek niet te vergeten. Aanmelden kan als restaurant ook gemakkelijk en je kunt hierbij kiezen om deel te nemen aan evenementen voor extra promotie of gewoon op de website te staan.

 

9. Eet.nu

 

Deze site laat je je bedrijf zien in een meer beoordelingen gecentreerde setting. Mensen kunnen hun beoordelingen plaatsen en jij kunt er ook zelf tussen staan met je restaurant. Zoals op elke site helpt het hebben van wat beoordelingen wel wanneer je er bij staat.

 

Je kunt ook hier een gratis account aanmaken voor normale zichtbaarheid en je hebt ook opties om hun eigen reserveringen systeem te hanteren, maar dat is verder vrijblijvend.

 

10. Restaurantgids.nl

 

Ook hier een portaal met een verzameling restaurants voor de bezoekers. Minder groot en vindbaar dan de grote concurrenten, maar er komen zeker nog bezoekers en je kunt je ook hier aanmelden voor een gratis account.

 

Verder kun je ook nog een Silver of Gold membership aangaan voor 45,- of 75,- respectievelijk. Hiermee krijg je dan meer plek voor foto’s en een prominentere plaats in de zoekresultaten bij hen op de site.

 

11. Wijnspijs.nl

 

Ook op wijnspijs.nl vind je een portaal met een selectie restaurants, dat is niets bijzonders. Maar de site en ook het bijbehorende social media kanaal gooien het meer over een andere boeg. Meer over gezelligheid, tips en delen. Ze hebben 50.000 actieve volgers dus adverteren via social media zou hier ook een goede toevoeging kunnen zijn voor jouw onderneming en/ of het promoten van jouw social media kanaal.

 

12. Dinnersite.nl

 

Iets minder fancy dan andere restaurantportalen, maar ook hier kun je je gratis aanmelden. Ze hebben nog best wat verkeer met organische zoekresultaten vanuit Google dus een gratis account kan hier zeker geen kwaad. Ik heb nog niet echt succesverhalen gehoord van collega’s uit de branche dus wellicht is eerst gratis proberen de beste optie.

 

13. Thuisbezorgd.nl

 

Wanneer je ook bezorgt vanuit je restaurant is thuisbezorgd.nl een goede toevoeging aan je kanalen. Je meldt je aan en krijgt vervolgens via hun site en app bestellingen binnen per mail die je vervolgens kunt afhandelen. Echt heel veel mensen die thuis wat willen laten bezorgen komen ofwel op de site of op de app dus misschien wel een must voor de horeca zaak met bezorgdienst.

 

De gemiddelde bestelling via de dienst is 20,- en 10% betaal je aan thuisbezorgd. Behoorlijk kosten dus wel, maar misschien ook voor jou nog goed haalbaar binnen je marges. Ook kun je gebruik maken van de tip posities. Hiermee kom je voor een bedrag per maand boven de andere resultaten. In gebieden met een hoge concurrentie zeker aan te bevelen.

 

14. Diner-cadeau

 

De wereld van de cadeau bonnen probeert in elke branche terrein te winnen en zo ook in de horeca. Met de diner-cadeau kaart kan een bezoeker ondertussen bij meer dan 2.000 restaurants al terecht. Als iemand een kaart cadeau heeft gekregen, dan zal hij in ieder geval niet naar jou toegaan als je deze niet accepteert.

 

Daarnaast staat er ook een goede zoekmachine met kaart op de site om zo potentiële bezoekers te krijgen. Aanmelden kan ook op de site van diner-cadeau.nl

 

15. Heerlijk.nl

 

Wie van heerlijk eten houdt kan het misschien niet altijd betalen. Heerlijk.nl biedt bezoekers de kans om met korting eens bij de culinaire toppers te zitten. Heb jij ook een toprestaurant en vind je het niet erg om 30% korting te bieden op een geheel menu? Dan is het misschien een goed idee om ook tussen deze restaurants te staan op de site.

 

Wanneer een klant een heel gangenmenu in één keer bestelt verdien je er waarschijnlijk meer aan dan aan klanten die slechts een hoofdgerecht nemen. De korting die je op het menu geeft kun je als het goed is terugverdienen op de extra drank omzet die je kunt genereren van de gasten die gegarandeerd uitgebreid bij je gaan tafelen. Een goede optie om je voor aan te melden dus.